Sign in

messageOnload

Mencari Redha Ilahi_Pages

Ahlan wasahlan

Ahlan wasahlan
selamat melawat blog ana yang lahir semula ini..
moga input yg akan datang akan memberi manfaat kepada
semua..

"
jangan lupa tinggalkan komen anda untuk penambah baikan"

"kalau tak boleh buat semua jangan tinggal semua"

30 December 2010

Sebuah Pesan Bagi Mereka Yg dilanda Kegundahan dan rasa gelisah

Segala puji bagi Allah serta selawat dan salam untuk baginda Rasulullah S.A.W dan para sahabat serta seluruh pengikut baginda.
Tanpa memanjangkan kata-kata.
Sebuah surat bagi mereka yang gundah dan gelisah . Surat itu berkata kepada mereka;
Janganlah bersedih!
Sebuah pesan bagi diri yang ditimpa musibah dan ujian.

04 October 2010

Azam Yang Suci



Lagu F3 2009 - GPS 1.0 !

Tersedar aku dari lamunan
malas dan main ku lupakan
sesungguhnya belajar itu kewajipan
yang mesti aku laksanakan

Dengan azam dan keyakinan
tempuh cabaran pembelajaran
terujilah segala ketabahan
berikanlah aku kekuatan
dan kesabaran

Ku mengharapkan

29 August 2010

Tips gerak bangun sahur

http://kelakar2u.blogspot.com/
>>tengok yg gambarnya..
confirm bangun..

Kisah Ramadhan 1431

بـــســـــــــــــــــــــــــــــم اللّه الرّحمـــــــــن الرّحيــــــــــــــــم

RAMADAHN 1431 HIJRAH PENUH DUGAAN DAN BALA.

Bermulanya ramdhan kali ini dengan pelbagai dugaan. Ana mulakan dan menyambut ramadhan dalam keadaan badan yang kurang memuaskan , sedikt selsema…sehingga lah ke pertengahan ramadahn ..

Alhamdulillah pada pertengahan Ramdahan 16 Ramadahan kesihatan makin baik ..tetapi sakit dan bengang kepala masih ada sedikit-sedikit hanya berkurang sahaja.

Sungguh malang ..setiap pagi selalu saja lewat ke kelas.

UJIAN /BALA YG PALING BERAT DIRASAKAN.

PADA 28 OGOS 2010 BERSAMAAN 18 ramadhan.

Pagi ini bangun lewat lagi…

Setelah bangun pada jam 9.10 pagi, mneyedari telah lewat untuk ke kelas ..jam 9.40 ana terus cepat2 pergi mandi..tanpa menghiraukan telefon yg diletakkan di atsa meja belajar di ruang tamu dengan keadaan tidak pasti pintu rumah berkunci atau tidak. Lepas shj siap mandi..sudah menjadi kebiasaan ,walaupun terlambat..ana terus shj qada subuh, supaya tidak perlu tangguh kan ke masa yg lain..-bimbang nanti tannguh-tangguh ..terus lupa..Lepas siap,ana mencari handset..nak engok jam pukul berapa dan nak bergerak ke kelas..tetapi didapati telah ghaib..subhanallah..masyaAllah..kemana perginya…oleh kerana sudah terlalu lewat untuk ke kelas.. ana anggap sahaja silap letak…

Tetapi bermain-main difikiran.’.sah..kena curi…’ Sepanjang perjalanan ke kelas ..dalam fikiran terusan terfikir soal handset dan terfikir juga..laptop…atas meja ..baru perasan ..pun tak der juga…Dah sah dah ni..kena curi..

Sepanjang perjalanan itu juga ,ana berterusan berselawat supaya Allah tenang kan hati dan juga masih berharap ..anadai dicuri ..

YA ALLAH KAU LEMBUTKANLAH HATI ORANG YG TELAH MENCURI BARANG2 KU ..MOGA DIA KEMBALIKAN BARANG2 KU SEMULA…YA ALLAH ..YA RAHMAN…

Sampai kelas..habis kelas ..jam..11.20 pagi..ana terus ke surau solat hajat..

Dengan harapan Allah tenangkan hati, Allah hadirkan rasa redha dengan qada’nya, bersabar dengan bala dan ujianNya.

Sebelum balik kerumah ana jumpa kawan serumah dan bg tau dier ..katanya buatlah report ..jadi..bila sampai rumah …lepas solat zohor kami pergi buat laporan polis di balai polis wangsa maju..

Dipendekkan cerita..macam biasa ,petangnya ana pergi berbuka puasa dan solat maghrib,isya dan terawih di masjid wangsa maju. Masjid usamah bin zaid.[http://masjidusamahbinzaid.blogspot.com]

Macam hari2 biasa lepas solat terawih.,ana teruskan dengan tadarus bersama kumpulan tadarus masjid. subhanAllah..dalam keadaan yg sememangya ana perlukan dorongan dan kekuatan..Allah temukan dengan ayat yg menyeru supaya bersabar..

Satu ayat yg memang cukup bertepatn:

فالصبر كما صبر ألوالعزم مِن الرُسُل

Bermaksud:maka bersabarlah sepertimana sabarnya rasul2 ululazmi.

Adapun rasul ululazmi,iaitu nuh ,Ibrahim,musa ,isa,Muhammad, mereka adalah dikalangan Rasul Allah yg menerima ancaman , dugaan , ujian yg cukup berat berbanding rasul2 yg lain..contoh yg paling dekat dengan kita adalah nabi Muhammad…baginda dilempar dengan batu saat mahu berdakwah kepada penduduk Taif..

Ianya cukup mengingatkan diri supaya bersabar. Mengingat kisah-kisah nabi ululazmi, menydarkan diri ,ujian yg diterima tidak lah sehebat,sekuat yg diterima oleh Nabi.. oleh itu ,ana pujuk hati ..bersabarlah…redhalah dengan qada’Nya..sabarlah dengan balaNya. Semoga Allah mengambalikannya atau menggantikannya dengan yg lebih baik lagi..

Inilah kisah Ramdhan tahun ini yg cukup memberikan peringatan kepada diri..supaya tidak lalai dengan suruhan Allah..

Disebabkan lalai dengan suruhan Allah , akan ada waktunya Allah akan lalaikan hati dalam mengawasi barang2 jagaan, serta mungkin juga dalam dlm apa jua keadaan dalam perjalanan hidup.Nauzubillah..

Moral of d story:

1. -Sentiasa beringat dengan solat lima waktu , jangan dilalaikan. Bila lalai dengan suruhan Allah ,Allah akan lalaikan hati dalam kehidupan ..segela mala petaka akan mudah terjadi bila hati lalai.

2. -Kuncilah pintu rumah setiap masa.

3. 3Ingatlah Allah selalu ,jangan lalai dari mentaati perintah Allah . insyaAllah Allah tk akan lalaikan hati hamba yg taat dan sentiasa mengingatinya.

4. -Banyakkanlah berselawat , semoga dalam hidup sentiasa selamat.

29/8/2010

jam 1.08++am

wansa maju.

05 August 2010

Wasiat Imam Hassan ALbanna Buat Pemuda

7

10 wasiat imam hassan al-banna

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

1)Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu. Dikala mendengar azan.Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan. Di situ ada sumber taufiq. Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya.Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.


2)Wahai kawanku, Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya. Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupun sedikit. Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan. Sesungguhnya al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu. Sumber hidayah kepada anda dan saya.Bacalah al-Quran, kelak ia memberi syafaat. Sentiasalah membaca, menghafal dan... Cuba hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir!!! Di sini ada ketenteraman Di sini ada kedamaian. Di sini ada kesalaman Jadilah hamba yang sejahtera.


3)Wahai kawanku, Dorongkanlah diri untuk menguasai Bahasa al-Quran Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan Sebenarnya anda telah lama bermula Iaitu sejak anda solat setiap hari Sebut dulu walaupun tak faham. Antara mala petaka pertama menimpa umat kita... Ialah kecuaian menguasai bahasa agamanya. Juga mengutamakan bahasa pasar, Ayuh !!! Apa tunggu lagi Bukalah ruang walaupun seminit !!!


4)Wahai kawanku, Usahlah bertarung idea tanpa adabnya!!! Berdebatlah jika kiranya berbuahkan kebaikan Awasilah pertengkaran Kerana di sana ada unsur lain membisikkan? Syaitannnn namanya !!!


5)Wahai kawanku, Senyumlah selalu tapi bersederhanalah dalam ketawa !!! Rasulullah s.a.w adalah yang paling banyak senyum Beliau ketawa kena pada tempatnya Tapi berpada-pada sahaja, wahai kawan ! Plato juga berharap agar pementasan hiburan... Yang tidak bermutu terlalu banyak ketawa bodoh Hanyalah disaksikan oleh golongan abdi Dan orang upahan asing! Begitu juga Aristotle berpendapat Supaya golongan belia ditegah daripada menyaksikan hiburan-hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan. supaya tidak menular. Keburukan dalam diri!!!


6)Wahai kawanku, Seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan. Tanpa serius, hilanglah kesungguhan !!! Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan. Kata seorang penyair : Berikan kerehatan pada jiwamu Yang sibuk dengan berfikir Ubati dengan bergurau Tapi, Kalau mengubatinya dengan bergurau Mestilah dalam batas Seperti kau masukkan garam ke dalam gulai.


7)Wahai kawanku, Kawallah nada suaramu Setakat yang diperlukan oleh pendengar di depanmu Janganlah jadi seperti orang bodoh. Bahkan menyakit hati orang lain pula!!! Luqman El-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya. Itulah katanya suara keldai!!! Surah al-Isra' memberi tip kepada kita... Jangan keraskan suramu dalam solat Tapi jangan pula merendahkannya Carilah jalan tengah di antara keduanya.


8)Wahai kawanku, Usahlah umpat mengumpat Usahlah merendah-rendahkan pertubuhan lain Bercakaplah jika ada unsur kebajikan Ayuh!!! Hindarilah... mengumpat! Tidak sekali mencabuli jemaah-jemaah lain!!! Perkatakanlah kebaikan demi kebajikan bersama. Sukakah anda memakan daging pasti anda suka!! Tapi sukakah anda memakan daging kawan anda yang telah mati?? Sekali-kali tidak!!! Begitulah dosa orang yang mengumpat. Bertaubatlah jika anda mengumpat Tapi mesti minta ampun terhadap orang umpatanmu bersama!!! Boleh mengumpat... apabila ada tujuan syarie.

-untuk menuntut keadilan apabila dizalimi

-untuk menghapuskan kemungkaran

-kerana memberi amaran kepada Muslim tentang kejahatan

-kerana mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.


9)Wahai kawanku, Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia Sekalipun mereka tidak diminta berbuat demikian!!! Salam kasih sayang adalah untuk semua Salam kemesraan adalah untuk sejagat. Hulurkanlah, hulurkanlah salam perkenalan... ! Lihatlah pensyariatan ibadah haji. Pelbagai bangsa datang berkunjung!!! Pelbagai lapisan datang berkunjung!!! Pelbagai darjat datang berkunjung!!! Sama-sama menjunjung obor suci Tidak mengenali tapi tak sepi.


10)Wahai kawanku, Maksimumkanlah faedah waktu anda dan Tolonglah orang lain supaya manfaatkan masa. Hadkanlah masa penunaiannya. Biasakan hidup berjadual di hadapan. Bijaksanakanlah menggunakan waktu anda! Bersegeralah, kerana... Sabda Nabi s.a.w bermaksud : "Bertindak segeralah melakukan amal... " (Diulang 7 kali..)

Sayangilah masa saudaramu!!! Hormatilah waktu mereka!!! Usahlah berbicara meleret-leret... Tanpa haluan dan noktahnya. wassalam

25 May 2010

HaRi yG bErsejarah..buat akak yG tersayang dAn juga diri





Salam buat semua ,,..
malam ni nak kongsi nak sharing2 d blog ni..[25/5/2010]
pada tarikh 25 mei 2010 merupakan hari yg bersejarah buat seorang insan yg bernama Faizah binti ismail..[kakak saya ler tu..]..
iaitu majlis Majlis Konvokesyen ke 72 UiTM[Ijazah sarjana Muda]
disebabkan dier akak saya ..jd bersejarah kah jugak wat saya..naper plak?
aper kaitannya..?

-dah dier akak saya..
-sebab ni lah kali pertama saya berada @ menghadiri majlis konvokesyen universiti mahupun kolej..

nak wat camner ..habis spm masuk matrik,,maner der majlis konvo..abih matrx sambung
ijazah..tunggu 2 tahun lagi ler untuk kali yg ke-2[insyaAllah].,
time tu majlis konvo saya la plak..
hari ni banyak pengalaman dapat ditimba..[cam timba air dalam telaga tuh..]
ayah pun datang menumpang d rumah sewa d wm.
[wm aper tu? carilah sendiri ..berfikir..kat area KL..jadilah rakyat@insan yg guna fikiran ..]
lepas keluar dari dewan lepas dah abis majlis ..saya g toilet..pastu ..ayah plak..ntah g mana mencari k.jijah.[anaknya yg dah terima ijazah secr rasminya]..
balik dr toilet ..saya blur2..

ramainya manusia..mana nak cari akak yg manisku ni..?
dah ..mlas la nk meletihkan diri ..g jer lah kat area tunggu bas..tel dier pon tak dapt..last2..dier yg telipon bg tau kat maner..
dong deng-dong deng biasalah habis konvo ambik gambar la..itu biasa tengok orang yg dah konvo mesti banyak gambr..
dong deng-dong deng lagi .habis ambik gambar balik ler..dh letih dr pagi..
lepas tu..time balik rumah on d way..singgah kat sate kajang..
makn2..
dah .nak tidor la jugak..
[ayat cam budak sekolah..memang budak sekolah pon..sekolah dengan dunia dan isinya]

18 May 2010

Adakah Kau Lupa

Adakah Kau Lupa
Album : Alami
Munsyid : Alarm Me
http://liriknasyid.com


Adakah kau lupa
Kita pernah berjaya
Adakah kau lupa
Kita pernah berkuasa

Memayungi dua pertiga dunia
Menrentas benua melayar samudera
Keimanan juga ketaqwaan
Rahsia mereka capai kejayaan

Bangunlah wahai anak bangsa
Kita bina kekuatan jiwa
Tempuh rintangan perjuangan

Gemilang generasi yang silam
Membawa arus perubahan
Keikhlasan hati dan nurani
Ketulusan jiwa mereka berjuang

Sejarah telah mengajar kita
Budaya Islam di serata dunia
Membina tamadun berjaya
Merubah mengangkat maruah

07 May 2010

exam zone dah ..berakhir untuk sem 3

Alhamdulillah...
exam zone dah tamat..tuk sem 3 jan 2010 di unikl..
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
BUat teman2 ,sahabat2 yg masih berjunang dengan exam teruskan perjuangan..
yg terus dengan perjuangan lain ..teruskan jua perjuangan..
yg penting ikhlaskan hati..
moga2 ..semo hok kito wat tuhan kira sebagai ibadah..
amiin..

29 April 2010

salam..imtihan..

salam imtihan buat semua ..

salam imtihan buat semua sahabat
dan juga semua penuntut ilmu seluruh dunia..
bittaufiq wan najah..

09 February 2010

Sambutan Hari kekasih (14 februari ) Di kaca Mata Islam

Sambutan Hari Kekasih Salah Di Sisi Islam
oleh Mohd Hariri bin Haji Mohamad Daud (Panel Penulis Luar Jakim),
Majalah Cahaya keluaran Februari 2009.

Sambutan Hari Kekasih Salah Di Sisi Islam
Tarikh 14 Februari setiap tahun menjadi tarikh yang ditunggu-tunggu oleh pasangan bercinta sebagai hari untuk memperingati dan meluahkan cinta sejati kononnya kepada pasangan masing-masing. Amalan songsang seperti ini sudah menjadi taqwim tahunan remaja dan semestinya penganut agama Kristian. Lantas, remaja Islam di Malaysia diseru agar tidak terpengaruh dan meraikan sambutan Hari Kekasih (Valentine Day) yang disambut pada 14 Februari ini.

08 February 2010

sayangkah kita pada ibu?

SYGI LA IBU KITA….

Orang kata aku lahir dari perut mak..

(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak

Bila lapar, yang suapkan aku.... mak

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak

Bila bangun tidur, aku cari.... mak

Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak

Bila nak bermanja, aku dekati.... mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak

Bila nakal, yang memarahi aku.... mak

Bila merajuk, yang memujukku cuma.... mak

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak

Bila takut, yang tenangkan aku.... mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk..... mak

Aku selalu teringatkan .... mak

Bila sedih, aku mesti talipon.... mak

Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak

Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak

Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "

Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak

Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak

Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak

Bila ada masalah, yang paling risau.... mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni... mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak

kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak

Yang selalu berleter kat aku... mak

Yang selalu puji aku.... mak

Yang selalu nasihat aku.... mak

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari.....pasanganku

Bila sedih, aku cari.... mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat.... emakku

Bila nak bercuti, aku bawa.....pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"

Selalu... aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku

Entah bila.... aku nak talipon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?

mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada...... .....

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......

berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00

2) Tolong jaga adik : RM4..00

3) Tolong buang sampah : RM1.00

4) Tolong kemas bilik : RM2.00

5) Tolong siram bunga : RM3.00

6) Tolong sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.


27 January 2010

InsyaAllah dalam janji..

Dalam hal yang melibatkan janji, saya amat takut sekiranya tidak menepati janji-janji yang telah saya tetapkan. Tidakkah kamu takut untuk berjanji? Kita menjanjikan sebuah ketentuan di masa akan datang, meskipun hal itu dipercayai bakal berlaku menurut ketentuan kita. Tetapi, bisakah ianya berlaku sekiranya Allah tidak mengizinkan?

INSYA ALLAH

Insya Allah dari segi bahasa bermaksud "jika dikehendaki dan dengan izin Allah sesuatu akan berlaku".

Insya Allah adalah satu pengharapan sekaligus berupa sebuah doa. Dan dalam istilah itu sendiri, kita turut jangan mengendahkan bahawa ianya harus kita selitkan dengan penyerahan sesungguhnya kepada Allah. Kita sering mengatakan Insya Allah, bahawasanya kita mengharap apa yang ditentukan itu seperti apa yang dirancang Tuhan.

Insya Allah adalah berupa sebuah janji yang terikat dengan ketentuan Allah. Maka, kerana itu, sekiranya seseorang mengatakan Insya Allah, ia adalah perkataan tergantung bersimbolkan penyerahan kepada ketentuan dan keizinan Allah, kerana Dialah yang berkuasa untuk mengizinkan segala hajat kita agar terkabul.

Apa yang membedakan, sekiranya kamu berjanji tanpa menggunakan perkataan Insya Allah, maka kamu sebenarnya berdusta - pada saat janji kamu itu tidak terlangsaikan. Dan, secara tidak sedar, kita menjadikan mereka (dengan seseorang yang kita berjanji) tidak mengharapkan ketentuan Tuhan, sebaliknya bergantung kepada kita - si penabur janji.

AL-KAHFI (23-24): TEGURAN TERHADAP KEKASIH-NYA

Betapa tidak, kerana perkataan Insya Allah ini, Rasulullah SAW sendiri - Sang Habibullah, justeru pernah ditegur Allah pada saat kaum musyrik Mekah saat itu ingin menguji kerasulannya, tatkala mereka menanyakan berkaitan 3 hal: tentang Ruh, Dzul Qarnain dan Ashabul Kahfi. Rasulullah SAW dengan penuh yakin mengatakan pada hari esok, setelah diturunkan wahyu sebagai jawapan kepada orang musyrik itu, dia akan menjawab soalan-soalan mereka. Sampailah pada keesokan harinya, Jibril tidak turun untuk menyampaikan wahyu. Sehinggalah selama berbelas-belas hari, apakala Muhammad dirundung kesedihan, diejek oleh kaumnya, maka sesudah itu turunlah ayat-ayat cinta-Nya berupa teguran terhadap kekasih-Nya penuh lemah-lembut;

"Dan janganlah engkau sekali-kali mengatakan terhadap sesuatu, "Sungguh, aku akan mengerjakan itu besok pagi," kecuali dengan menyatakan, "Insya Allah." Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika engkau lupa dan katakanlah, "Kiranya Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenaran-Nya daripada ini." (Al-Kahfi: 23-24)

Inilah relevannya perkataan Insya Allah, saat kita berjanji kepada sesiapa pun yang telah kita berikan pengharapan kepada-Nya. Bukankah Allah yang mengizinkan sesuatu perkara itu berlaku? Kerana itulah setiap apa yang direncanakan oleh kita adalah untuk menyesuaikan rencana itu seiring dengan rencana Tuhan. Sekiranya Allah tidak berkenan, maka rencana kita hanya sekadar rencana yang tak akan pernah diizinkan oleh Tuhan untuk dijadikannya.

Berhati-hatilah dengan berjanji. Takutlah kepada Allah sekiranya janji yang telah kamu tetapkan itu tidak akan diizinkan Allah, apatah lagi sekiranya kamu berjanji dengan manusia dan melibatkan soal wang.

Kita berjanji dengan mengharapkan keoptimisan Tuhan atas kasih sayang-Nya.

Jangan berjanji seperti berjanji kepada
Ah-Long. Merana!

Wallahu 'alam.

BILA TUHAN DIKENALI

BILA TUHAN DIKENALI [mawaddah]
*******************
kalau Tuhan kita kenali..
kasih sayang dan perananNya..
kalau Tuhan..kita fahami..
keagungan dan kekuasaanNya..
kalau Tuhan ..kita rasakan..
betapa Dia sangat..
cintakan hambanya..
kita akan
sanggup berjuang ..sanggup mati..keranaNya.
kita akan
sanggup berkorban apa saja keranaNya.
kita akan
sanggup berjuang ..sanggup mati..keranaNya.
kita akan
sanggup berkorban apa saja keranaNya.

kalau Tuhan dikenali.
cintailah Tuhan,
Dia ada segalanya..
korbankanlah apa saja keranaNya..
cintakan Tuhan ..cinta paling mahal
cintakan selain Tuhan..cinta murahan..
aaaaa...aaaaaa...aaaaaa..
aaaaa..aa.aaaaaa..

kalau Tuhan kita kenali..
dialah segala-galanya
kalau Tuhan..kita fahami..
Dialah pengurus seluruh keperluan kita..
kalaulah kita faham ..
Tuhan ini siapa sebenarnya..
kita akan sanggup menerima ujian keranaNya
kita sanggup buat apa saja demi cinta padaNya
kita akan sanggup menerima ujian keranaNya
Kita akan sanggup menderita demi cinta padaNya

kalau Tuhan dikenali.
cintailah Tuhan,
Dia ada segalanya..
korbankanlah apa saja keranaNya..
cintakan Tuhan ..
cinta yang abadi
cintakan selain Tuhan..
cinta murahan..
aaaa..aaaaa.aaaaa.aaaaa..aaaa
aaaa.aaa..

21 January 2010

Apakah harga Ilmu??


Dalam suatu perjalanan,imam Al-Ghazali dan kafilahnya telah ditahan
oleh segerombolan perompak. seluruh barang dan harta benda mereka dirampas.
Imam Al-Ghazali memohon dengan rendah hati kepada ketua perompak itu agar dikembalikan semula begnya yang berisi kitab-kitab.
Kata Imam Al-Ghazali,dia menyayangi kitab-kitab tersebut.
Ketua perompak itu bertanya:
"Apakah isi kitab-kitab ini?"
imam ghazali menjawab "ilmu."
Ketua perompak bertanya lagi,
"kalau kitab ini hilang, bererti hilanglah ilmu?"
balas imam ghazali ,"ya.kalau kitab ini hilang, bererti hilanglah ilmu.
Kerana itu aku amat menyayangi kitab-kitabku ini"
Ketua perompak memandang wajah imam ghazali,
kemudian menyoalnya,
"Apakah harganya ilmu yang hanya berada di dalam kitab?"

Kata-kata ketua perompak itu benar-benar membuatkan Imam Ghazali terkejut.
Ia menyedarkan beliau tentang suatu perkara penting yang selama ini diabaikannya.
Sejak itulah beliau menghafal seluruh ilmu di dalam kitab-kitab miliknya.

**ilmu tempatnya di dalam hati bukan didalam kitab**
Kita bagaimana?? fikir-fikirkan ,selamat beramal.

15 January 2010

salam...tengah testing template yg sesuai ..
maybe tukar2 template nya...

12 January 2010

There was an error in this gadget

QUDWAHHASANAH LAGU

>>Mutiara Kata<<

Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN,

Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA,

Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA,

Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR.