Sign in

messageOnload

Mencari Redha Ilahi_Pages

Ahlan wasahlan

Ahlan wasahlan
selamat melawat blog ana yang lahir semula ini..
moga input yg akan datang akan memberi manfaat kepada
semua..

"
jangan lupa tinggalkan komen anda untuk penambah baikan"

"kalau tak boleh buat semua jangan tinggal semua"

29 August 2010

Kisah Ramadhan 1431

بـــســـــــــــــــــــــــــــــم اللّه الرّحمـــــــــن الرّحيــــــــــــــــم

RAMADAHN 1431 HIJRAH PENUH DUGAAN DAN BALA.

Bermulanya ramdhan kali ini dengan pelbagai dugaan. Ana mulakan dan menyambut ramadhan dalam keadaan badan yang kurang memuaskan , sedikt selsema…sehingga lah ke pertengahan ramadahn ..

Alhamdulillah pada pertengahan Ramdahan 16 Ramadahan kesihatan makin baik ..tetapi sakit dan bengang kepala masih ada sedikit-sedikit hanya berkurang sahaja.

Sungguh malang ..setiap pagi selalu saja lewat ke kelas.

UJIAN /BALA YG PALING BERAT DIRASAKAN.

PADA 28 OGOS 2010 BERSAMAAN 18 ramadhan.

Pagi ini bangun lewat lagi…

Setelah bangun pada jam 9.10 pagi, mneyedari telah lewat untuk ke kelas ..jam 9.40 ana terus cepat2 pergi mandi..tanpa menghiraukan telefon yg diletakkan di atsa meja belajar di ruang tamu dengan keadaan tidak pasti pintu rumah berkunci atau tidak. Lepas shj siap mandi..sudah menjadi kebiasaan ,walaupun terlambat..ana terus shj qada subuh, supaya tidak perlu tangguh kan ke masa yg lain..-bimbang nanti tannguh-tangguh ..terus lupa..Lepas siap,ana mencari handset..nak engok jam pukul berapa dan nak bergerak ke kelas..tetapi didapati telah ghaib..subhanallah..masyaAllah..kemana perginya…oleh kerana sudah terlalu lewat untuk ke kelas.. ana anggap sahaja silap letak…

Tetapi bermain-main difikiran.’.sah..kena curi…’ Sepanjang perjalanan ke kelas ..dalam fikiran terusan terfikir soal handset dan terfikir juga..laptop…atas meja ..baru perasan ..pun tak der juga…Dah sah dah ni..kena curi..

Sepanjang perjalanan itu juga ,ana berterusan berselawat supaya Allah tenang kan hati dan juga masih berharap ..anadai dicuri ..

YA ALLAH KAU LEMBUTKANLAH HATI ORANG YG TELAH MENCURI BARANG2 KU ..MOGA DIA KEMBALIKAN BARANG2 KU SEMULA…YA ALLAH ..YA RAHMAN…

Sampai kelas..habis kelas ..jam..11.20 pagi..ana terus ke surau solat hajat..

Dengan harapan Allah tenangkan hati, Allah hadirkan rasa redha dengan qada’nya, bersabar dengan bala dan ujianNya.

Sebelum balik kerumah ana jumpa kawan serumah dan bg tau dier ..katanya buatlah report ..jadi..bila sampai rumah …lepas solat zohor kami pergi buat laporan polis di balai polis wangsa maju..

Dipendekkan cerita..macam biasa ,petangnya ana pergi berbuka puasa dan solat maghrib,isya dan terawih di masjid wangsa maju. Masjid usamah bin zaid.[http://masjidusamahbinzaid.blogspot.com]

Macam hari2 biasa lepas solat terawih.,ana teruskan dengan tadarus bersama kumpulan tadarus masjid. subhanAllah..dalam keadaan yg sememangya ana perlukan dorongan dan kekuatan..Allah temukan dengan ayat yg menyeru supaya bersabar..

Satu ayat yg memang cukup bertepatn:

فالصبر كما صبر ألوالعزم مِن الرُسُل

Bermaksud:maka bersabarlah sepertimana sabarnya rasul2 ululazmi.

Adapun rasul ululazmi,iaitu nuh ,Ibrahim,musa ,isa,Muhammad, mereka adalah dikalangan Rasul Allah yg menerima ancaman , dugaan , ujian yg cukup berat berbanding rasul2 yg lain..contoh yg paling dekat dengan kita adalah nabi Muhammad…baginda dilempar dengan batu saat mahu berdakwah kepada penduduk Taif..

Ianya cukup mengingatkan diri supaya bersabar. Mengingat kisah-kisah nabi ululazmi, menydarkan diri ,ujian yg diterima tidak lah sehebat,sekuat yg diterima oleh Nabi.. oleh itu ,ana pujuk hati ..bersabarlah…redhalah dengan qada’Nya..sabarlah dengan balaNya. Semoga Allah mengambalikannya atau menggantikannya dengan yg lebih baik lagi..

Inilah kisah Ramdhan tahun ini yg cukup memberikan peringatan kepada diri..supaya tidak lalai dengan suruhan Allah..

Disebabkan lalai dengan suruhan Allah , akan ada waktunya Allah akan lalaikan hati dalam mengawasi barang2 jagaan, serta mungkin juga dalam dlm apa jua keadaan dalam perjalanan hidup.Nauzubillah..

Moral of d story:

1. -Sentiasa beringat dengan solat lima waktu , jangan dilalaikan. Bila lalai dengan suruhan Allah ,Allah akan lalaikan hati dalam kehidupan ..segela mala petaka akan mudah terjadi bila hati lalai.

2. -Kuncilah pintu rumah setiap masa.

3. 3Ingatlah Allah selalu ,jangan lalai dari mentaati perintah Allah . insyaAllah Allah tk akan lalaikan hati hamba yg taat dan sentiasa mengingatinya.

4. -Banyakkanlah berselawat , semoga dalam hidup sentiasa selamat.

29/8/2010

jam 1.08++am

wansa maju.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

QUDWAHHASANAH LAGU

>>Mutiara Kata<<

Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN,

Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA,

Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA,

Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR.