Sign in

messageOnload

Mencari Redha Ilahi_Pages

Ahlan wasahlan

Ahlan wasahlan
selamat melawat blog ana yang lahir semula ini..
moga input yg akan datang akan memberi manfaat kepada
semua..

"
jangan lupa tinggalkan komen anda untuk penambah baikan"

"kalau tak boleh buat semua jangan tinggal semua"

21 November 2014

ghuraba.

nafsu vs Iman
"do you know what is the hardest thing?"

"bina bangunan klcc?"

"em no. cuba lagi."

"bina istana pasir?"

"tak...."

"oh oh! makan bubur pakai chopstick?"

dan waktu tu, free free je kena backhand. 

"sebelum kau mengarut. baik aku bagitahu. ehem."

"he he. ye?"

"ikhlas lillahitaala."

facepalm. so true. indeed. verily.

***

hujan. em. senyum sampai telinga. allahumma soyyiban nafi'an. amin.
 di telinga berdentum lagu all of the stars by ed sheeran.

dah lama kan tak kongsi cerita cinta dakwah tarbiyah?
lek ah. aku pergi bermeditasi. bertapa. em tarbiyah diri sendiri?

"nak tarbiyah orang lain, kita kena tarbiyah diri sendiri dulu."

so, guys...

apa khabar Imanmu?

***

so, entry kali ni khusus buat sahabat Fillah aku.
dan mungkin berguna buat kalian yang lain?

"susah nak jaga hati."

diam.

"tiap kali fikir semua ni, hati aku rasa sakit."

diam.

"sakit sangat.." sambil nangis.

***

meh dekat. buka mata. baca dengan hati.
meh aku bawakan satu cerita.

alkisahnya..

....

pertemuan di Cafe Kara pada petang tu, membuatkan Aiman tak senang duduk. fikiran teringat akan seorang gadis yang berjaya membuat hati dia terbuai. it has been quite some time. sejak form 1 lagi. dan sekarang jumpa balik. di universiti yang sama. cuma berlainan course.

dia seakan tak percaya. perasaan yang sudah lama dipendam kini semakin hangat. bak kata orang, kembali mendidih. acap kali kedengaran istighfar meniti di bibirnya. akhirnya, jari jemari menekan butang send. audio 'you are the one' by raef.

mata asyik tertumpu pada conversation whatsapp. menunggu balasan dari si gadis.

seminit..
dua minit..
tiga minit..
empat minit..

bzzz. bzzz.

"apa ni?"

"hayati lirik tu and fahamkan. then tell me the answer. sudi ke tak."

"are you serious Aiman Arshad Shamsudin?"

"i am. aku dah lama suka ko."

"this is not the right way. i'm not ready."

"just tell me. that you love me the way i do or not. only then i'll be okay."

"aku pun suka ko."

bibir kembali senyum sampai telinga. sampai tak sedar Hafiz Aqil yang sedang murajaah AlQuran surah AnNisa memandang aneh.

"aku akan kahwini ko satu hari nanti."

"i'll wait for that day."

"just you wait. "

dan hari demi hari, semakin kerap whatsapp dan berkongsi segala duka dan duka. segalanya indah. indah semua apabila hati berbunga. kan?

***
sebulan berlalu.

di satu sudut. Farah Aina sujud di sejadah. lama.
usai salam terakhir, dia menangis. sambil meruap muka.

malu. malu dengan diri sendiri yang makin tak tahu malu.
bermaksiat. ye.. zina. zina hati je. "JE" takkan ubah apa apa.

yang dosa tetap dosa.

"ala ramai je orang lain bercinta."

what is wrong is wrong even if everyone is doing it. hati segera menangkis.

"tapi aku tak pernah langkau syariat!" hati tetap membantah.

betulke...? setiap hari whatsapp. even bertanya khabar. tapi perasaan halus tu sentiasa menjalar di hati. sentiasa tersengih sorang2. sampai kadang tertinggal date dengan Allah pukul 3 pagi semata nak melayan whatsapp dari si dia pada pukul 1, 2 pagi. selalu cemburu bila si dia digosipkan dengan akhowat lain. selalu stalk profile dan segala yang berkaitan dengan dia sampai kadang menangis tak henti sebab cemburu.

"aku..."

dan masa tu, sejadah menjadi tempat airmata meresap. mata bengkak. badan lemah. hanya pada Allah boleh diluah. hanya Allah yang mengerti saat itu. betapa berdosanya diri. tapi masih, diselubungi perasaan 'takut untuk sakit bila berjauhan' jadi..

"ya Allah.. tolong bukakan hati si dia untuk sedar akan hakikat ini juga.. tolong ya Allah.. kurangkan sakit yang aku rasa ni.."

dan malamtu, di saat yang lain nyenyak dibuai mimpi.
seorang gadis di sudut ruang kamar. menangis dan menangis. kerana dosa.

---

"Ai'e. syok whatsapp? dengan siapa?" tegur Hafiz. memulakan bicara.

"oh takdelah. dgn member sekolah lama." jawab Aiman sambil sengih.

"aku bukan apa. tapi aku tengok kau ni dah lain." berhati hati Hafiz menuturkan.

"lain macam mana?" Aiman menegakkan badan dan bersila di atas kerusi.

"boleh kita bincang kejap?" ajak Hafiz.

"sure." iPhone diletak tepi dan di tukar mode silent. something sounds fishy.

"tengah berbunga ke?" Hafiz senyum segaris. sekadar bermanis.

"eh apa? what do you mean?" Aiman kerutkan dahi tanda tak faham.

"look. let me be honest. sebab ko member aku since first time kita masuk uni lagi. satu course. satu bilik. satu kelas. dan, satu agama. aku sayang ko."

"eh jap jap. ada apa hal ni?"

"aku tak larang ko nak bercinta. tapi biarlah cinta tu, kerana Allah. bukan kerana nafsu. selagi belum halal, selagi tu ada jarak. got me?"

"oh.. tapi aku takde la sampai bersayang semua. aku cuba limitkan pergaulan kami."

"hati?"

diam. gulp! tersedak. batuk dua kali untuk hilangkan payau di tekak.

"Ai'e.. even kita dah limitkan pergaulan. contact tanya khabar ke. sembang through phone sambil cakap benda baik ke. ingat, syaitan tu ada. bunyi kecik simple gitu je kan? tapi, little do we now. benda kecik macamtu lah, yang kita orang belajar agama ni. selalu rebah kena hentam dgn nafsu. are you with me?"

"proceed." mata merah. tahan airmata dari tumpah ke lantai. muka ditunduk.

"aku tahu. ko sayang dia. tapi, jarak tu still exists. kalau masa ni ko enjoy kenal dan suka2 dengan dia. lepastu. do you think and jamin yang lepas nikah pun boleh kenal lagi? save. save manja. save cinta. save kata2 manis. tu semua, lepas nikah. ko lelaki. dia tu perempuan. aku rasa si dia tu pun bukan calang2 orang. sbb aku tau, kau terpikat dengan agama dia. at first. perempuan ni umpama air mutlak. kenapa kita nak musta'malkan dia? kenapa nak sentuh hati dia awal2? kenapa nak cemarkan hati dia dengan kita yang masih belum sedia salam tok kadi ni?"


tersentak. diam. airmata mula menuruni pipi.
dan sekarang. Aiman Arshad Shamsudin sedang menangis. Sebab dosa.

Hafiz mendekat dan peluk bahu dengan tangan sebelah dan bisik.

"kita taktahu dengan siapa kita akan nikah. kita taktahu bila kita akan nikah. tapi kita kena ingat. kita jugak tak tahu, bila kita akan mati dan macam mana kita akan mati. persiapkan diri. mana tahu, diri kita ni akan bernikah dengan sakaratul maut dulu?"

"tapi.. aku sayang dia lillahitaala. aku pilih dia sebab agama dia."

"sayang tu bukan dengan kata2. jangan ucap sayang kerana Allah. jangan syok berkata kerana Allah sedangkan Allah jelik dan tak redha dengan apa yang kita lakukan. jangan syok sendiri. kadang2, kita kena berbalik pada fitrah. jiwa bertuhan. memang cinta itu fitrah juga. tapi, jangan sampai jadi fitnah."

"aku sayang dia Fiz.. sakit sangat perpisahan tu. aku tak sanggup hilang dia."

"yakin dengan Allah Ai'e. jangan cakap macam kau takde Tuhan. kita merancang. Tuhan yang tentukan."

"doakan aku berjodoh dengan dia.. Fizz." rintih Aiman dalam sendu.

"aku takkan doakan kau berjodoh dengan dia. tapi aku doakan kau berjodoh dengan orang yang terbaik untuk kau. Ai'e.. barangkali. kita suka akan sesuatu tapi sebenarnya ia tak baik untuk kita. dan barangkali. kita tak suka akan sesuatu tapi sesungguhnya ia baik untuk kita. janji Allah Ai'e. pegang betul2. perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. strive untuk jadi lelaki yang baik."

"kalau aku takde jodoh dengan dia.."

"redha. aturan Allah tu the best. jangan pernah persoalkan kenapa dan kenapa. sebab sesungguhnya, semuanya berhikmah. husnudzhon Ai'e. yang penting. doa. doa yang berterusan. Aku tahu ko kuat."

"Fizz.."

"dah jom pergi surau. sahut seruan Ilahi, Allah rindu nak dengar rintihan ko. Allah rindu beb."

***

seminggu kemudian.

bzzz. bzzz. 

"Farah Aina Sanusi. aku rasa aku dah buat keputusan yang terbaik. aku akan stop contact ko lepasni. aku tak janji. tapi aku akan cuba yang terbaik. buat masa ni, aku harap ko kuat dan tabah nak hadap dunia ni. lepasni dah takde aku utk ingatkan ko dhuha. sila paham sendiri. lepasni tolong, behave attitude. aku mintak maaf sbb pernah buai hati ko. dan aku maafkan ko sbb pernah buai hati aku. hati ni masih tak rela. tapi in order to achieve mardhatillah. aku buat keputusan ni. jangan salah faham. aku tak benci ko. aku nak, kita jaga. sesama menjaga. aku taknak kita terus hipokrit. senang buat apa saja atas nama 'cinta lillah'. aku nak jaga cinta ni. sebab aku nak Allah redha cinta yang aku bina. insha Allah, kalau berjodoh. aku sendiri akan jumpa wali ko. ya salam. jaga hati. jaga iman."

whatsapp yang baru diterima dibaca sebaik sahaja sudah melipat kain solat. kaki disila dan bersandar di satu sudut masjid. airmata bercucuran. tak mampu nak gambarkan apa rasa saat ini.

sakit.
gembira.

berbaur rasa.
'Allah makbulkan doa aku.. tapi.. ya Allah.. sakit.' airmata deras mengalir.

sneakers hitam disarung ke kaki sambil kepala menengadah langit. langit mendung. semendung hati. air mata tak habis habis menuruni pipi. seakan ingin meluahkan segala isi rasa yang ada. gadis berbaju kurung biru laut memulakan langkah dengan lafaz yang mulia. Bismillahirrahmanirrahim. setiap derapan kaki menandakan dia kini sudah tekad. mahu melupakan setiap apa yang pernah terjadi. demi cinta yang suci. demi cinta Allah yang hakiki.

***

ikhtilat tu, bukan hanya dengan orang yang kita suka. tapi dengan semua ajnabi.

jaga hati.
belum sampai masa.
aku juga sedang bertatih.
untuk menjaga hati dari dibuai ajnabi.
 akan bersambung. ambil yang baik. tinggal yang buruk. ya salam.

Allah is watching. Malaikat is writing. Keep calm and smile.

Kusah d tepi sungai

Copy & paste...

Suatu hari di tepi sungai Dajlah, Hasan al-Basri melihat seorang pemuda duduk berdua-duaan dengan seorang perempuan. Di sisi mereka terletak sebotol arak.
·
Kemudian Hasan berbisik dalam hati,
"Alangkah buruk akhlak orang itu dan baiknya kalau dia seperti aku!".
·
Tiba-tiba Hasan melihat sebuah perahu di tepi sungai yang sedang tenggelam. Lelaki yang duduk di tepi sungai tadi segera terjun untuk menolong penumpang perahu yang hampir lemas karena karam.
·
Enam dari tujuh penumpang itu berhasil diselamatkan.
·
Kemudian dia berpaling ke arah Hasan al-Basri dan berkata,
"Jika engkau memang lebih mulia daripada aku, maka dengan nama Allah, selamatkan seorang lagi yang belum sempat aku tolong. Engkau diminta untuk menyelamatkan satu orang saja, sedang aku telah menyelamatkan enam orang".
·
Bagaimanapun Hasan al-Basri gagal menyelamatkan yang seorang itu. Maka lelaki itu berkata padanya,
"Tuan, sebenarnya perempuan yang duduk di sampingku ini adalah ibuku sendiri, sedangkan botol itu hanya berisi air biasa, bukan anggur atau arak".
·
Hasan al-Basri terpegun lalu berkata,
"Kalau begitu, sebagaimana engkau telah menyelamatkan enam orang tadi dari bahaya tenggelam ke dalam sungai, maka selamatkanlah aku dari tenggelam dalam kebanggaan dan kesombongan".
·
Lelaki itu menjawab,
"Mudah-mudahan Allah mengabulkan permohonan tuan".
Semenjak itu, Hasan al-Basri semakin dan selalu merendahkan hati bahkan ia menganggap dirinya sebagai makhluk yang tidak lebih daripada orang lain.
···
Jika Allah membukakan pintu solat tahajud untuk kita, janganlah lantas kita memandang rendah saudara seiman yang sedang tertidur nyenyak.
···
Jika Allah membukakan pintu puasa sunat, janganlah lantas kita memandang rendah saudara seiman yang tidak ikut berpuasa sunat.
···
Boleh jadi orang yang gemar tidur dan jarang melakukan puasa sunat itu lebih dekat dengan Allah, daripada diri kita. Ilmu Allah sangat amatlah luas...
···
Jangan pernah ujub & sombong pada amalanmu.
saudaraku molek cerita ni boleh jadi Pengubat jiwa agar kita terhindar dri sifat mazmumah walau sehebat mana kita.��

18 November 2014

One of fbc criteria

Mean corpuscular volume
Themean corpuscularvolume, or mean cell volume(MCV), is a measure of the average volume of a red blood corpuscle (orred blood cell). The measure is attained by multiplying a volume of blood by the proportion of blood that is cellular (thehematocrit(orhaematocrit)), and dividing that product by the number oferythrocytes(red blood cells) in that volume. The mean corpuscular volume isa part of a standardcomplete blood count.
In a laboratory test that computes MCV, erythrocytes are compacted during centrifugation.In patients withanemia, it is the MCV measurement that allows classification as either amicrocytic anemia(MCV below normal range),normocytic anemia(MCV within normal range) ormacrocytic anemia(MCV above normal range).
Normocytic anemia is usually deemed so because the bone marrow has not yet responded with a change in cell volume.It occurs occasionally in acute conditions, namely blood loss andhemolysis.*
.To calculate MCV, which is expressed in femtoliters (fL, or 10-15L), hematocrit (Hct) as a decimal is divided by RBC. RBCis the quantity of erythrocytes expressed in millions per microliter (μL).
The normal range for MCV is 80–100 fL.
For example, if the hematocrit equals 42.5% and RBC = 4.58 million per microliter (4,580,000/μL), then the following equation would obtain. MCV = Hrt/RBC. MCV = 0.425/([4.58 * 106]/10–6L). Then, multiplying both the numerator and the denominator of the divisor by 10–6, the divisor becomes (4.58*106*10–6)/(10–6*10–6L). MCV = 0.425/(4.58/10–12L). Then, after inverting the divisor and multiplying it by the dividend, the result is (0.425*10–12L)/4.58, which =0.0928*10–12L, which = 92.8*10–15L, which = 92.8 fL.*.Use of volume-sensitive automated blood cell counters, such as the Coulter counter. In this type of apparatus, the redcells pass one-by-one through a small aperture and generate a signal directly proportional to their volume.*.Other automated counters measure red blood cell volume by means of techniques that measure refracted, diffracted, or scattered light.[1]If the MCV was determined by automated equipment,the result can be compared to RBC morphology on aperipheral blood smear. Any deviation would usually be indicative of either faulty equipment or technician error, although there are some conditions that present with high MCV without megaloblastic cells.
For further specification, it can beused to calculatered blood cell distribution width.InterpretationThe normalreference rangeis typically 80-100fL.[2]HighInpernicious anemia(macrocytic), MCV can range up to 150femtolitres. An elevated MCV is also associated withalcoholism[3](as are an elevatedGGTand a ratio ofAST:ALTof 2:1).Vitamin B12and/orfolic aciddeficiency has also been associated with macrocytic anemia(high MCV numbers).
LowThe most common causes ofmicrocytic anemiaare iron deficiency (due to inadequatedietaryintake,gastrointestinal blood loss, ormenstrual blood loss),thalassemia,sideroblastic anemiaorchronic disease. Iniron deficiency anemia(microcytic anemia), it can be as low as 60 to 70 femtolitres. In some cases ofthalassemia, the MCV may be low even though the patient is not iron deficient.

17 November 2014

3:57

Assalamualaikum
Surah Al Imran ayat 57
"Adapun orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh,maka Allah akan memberikan kepada mereka dengan sempurna pahala amalan-amalan mereka dan Allah tidak menyukai orang yang zalim"

JOM!
Baca✅
Faham✅
Iktibar✅
Muhasabah✅
Amal✅

Al Quran,InsyaAllah ��

15 November 2014

Infiru...

Dik.. masih ingat surah attaubah ayat 38:
Wahai orang2 beriman, mengapa apabila dikatakan kpd kamu
" berangkatlah (untuk berjihad/berperang) dijalan Allah ," kamu merasa dan ingin tinggal di tempatmu?
Apakah kamu lebih menyenangi kehidupan didunia daripada kehidupan diakhirat?
Padahal kenikmatan hidup di dunia ini
(Dibandingkan dengan kehidupan)
Di akhirat hanyalah sedikit."
Infiru ya ukhti..
Tidakkah kita cinta pada Rasulullah?
Rasulullah korbankan diri untuk bagi agama sampai pada kita, rasulullah menangis kerana rindu pada umat di akhir zaman .kita .
Mahukah kita berkorban dgn sedikit bebanan utk rasulullah?
Berat benarkah barang2 yang nak dibawa berbanding dengan dahsyatnya kepincangan islam dlm kalangan sahabt2 kita ?

اللهم صلي علي سيدنا محمد..
Rindunya nabi pada kita.  Nabi rindu pada org2 yg berjuang dan berkorban untuk agamanya..
Ukhti..adikku sayang. Kita tak banyak masa kt kskb.. sangat sedikit jasa kita utk islam.. masih ramai sahabat2 kita tanpa segan couple di tempat terbuka..tidakkah kita kasihan pada mereka.. tdk mendapat peluang seperti kita merasai ketenangan dalam majlis ilmu, berusrah, bersilaturrahim ..dengan jalan yg Allah redha...
صلوا علي النبي.

10 November 2014

oh lelaki

Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan bahawa Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 yang memperuntukkan hukuman ke atas lelaki Islam berpakaian wanita adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Sehubungan dengan itu, Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus mengisytiharkan Seksyen 66 itu sebagai terbatal.

Keputusan berkenaan secara tidak langsung mengiktiraf hak golongan transgender yang mengalami disforia gender dan berpakaian serta berkelakuan seperti wanita.

JIKA PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MEMBATALKAN SEKSYEN 66 JENAYAH SYARIAH YG BERPANDUKAN KEPADA HADIS INI, MAKA TERBATALLAH KEDUA² HADIS DI BAWAH INI

Kitab Hadis Sohih Al-Bukhari:

عن ابن عبّاس رضي الله عنه قال: لعن رسول الله صلّى الله عليه وسلّم المتشبّهين من الرجال بالنّساء والمتشبّهات من النّساء بالرجال -رواه البخاري

Dari Ibnu ‘Abbas radiallahuanhu, ia berkata, “Rasulullah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan para wanita yang menyerupai lelaki”.

[HR. Bukhari]

Dan dalam hadis lain disebutkan..

Kitab Hadis Sunan Abu Daud.
Dari Abu Hurairah radiallahu 'anhu dia berkata, "Rasulullah sallallahu'alaihiwasallam  melaknat lelaki yang memakai pakaian wanita, dan wanita yang memakai pakaian lelaki".

[HR. Abu Daud juz 4, hal. 60, no. 4098].

Diharap pihak berouthoriti agama seperti JAKIM, Jabatan2 Agama,Jabatan2 Mufti, Badan2 NGO dll bangkit secara tegas Dan berhikmah utk menasihati dan menyuarakan hal ini kpd kerajaan agar seksyen 66 (enekmen jenayah syariah N.9) di KEKALKAN walaupun bercanggah dgn perlembagaan persekutuan, Diharapkan juga perlembagaan persekutuan mengikut Maqasid Syariyyah dgn acuan Ahlissunnah Waljamaah Asyairah Maturidiyyah bkn ikut acuan Wahabi / Syiah / Liberal dll.
Krn Akidah kita ialah tanzihullah " Allah Ada Tanpa Tempat".

FB: Alwi Al-Bakaniyy / Ustaz Haji Ahmad Hafiz

08 November 2014

Guna masa muda

"RENUNGAN MASA TUA"

1. Sisα hίdυρ semakin pendek:
» yg boleh kita makan, makanlah;
» yg boleh kita pakai, pakailah;
» yg Ingin kita beli, belilah;
» kalau masih mampu memberi, berilah;
» masih mampu berbagi, berbagilah.

Kerana semua yg ada tidak boleh kita bawa ke kubur. Jangan khuatir dgn ahli waris, Allah yg akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha.
Nikmatilah hίdυρ ini dgn pasangan kita selagi masih ada.

2. Sehari berlalu, umur berkurang sehari. Bila kita lewati hari ini dgn berbahagia, kita sangat beruntung, berbuat baiklah & selalu mengucap syukur, kerana kita tdk tahu bila kita akan dipanggil 'pergi'.

3. Waktu cepat berlalu, hidup itu sangat singkat dan susah. Dalam sekejap kita memasuki masa tua, itu PASTI !

4. Bila membandingkan ke atas, kita akan selalu merasa kurang; membandingkan ke bawah, kita merasa lebih; bila kita mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yang kita punya, kita pasti bahagia.
Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Manfaatkan ia sebaiknya.

5. Harta, kekayaan, pangkat, kedudukan, kehormatan --- semua itu hanyalah sementara, hanya pinjaman.
Yang terbaik dan terpenting adalah Perilaku Yg Baik, sentiasa membantu orang, tidak berbuat hal2 tercela, mengawal  diri.
Jangan menyakiti hati orang lain kerana karma itu ada...
dan yang terpenting melatih diri agar selalu sihat zahir dan batin.
Ini kerana KESIHATAN adalah KEKAYAAN kita dan modal utama menikmati kebahagiaan hίdυρ ini.

6. Kasih ibubapa  kepada anak2 tidak ada batasnya !!!.
Kasih anak2 terhadap ibubapa jelas batasnya.
Sedarlah! tatkala  anak sakit, hati ibubapa  terhiris;
tapi tatkala ibubapa sakit, anak cuma menengok dan bertanya2 ala kadar...
Anak2 memakai wang orang tua sudah seperti keharusan, tetapi orang tua memakai wang anak semacam pasti tidak berlaku!!!
Oleh itu CUKUPILAH diri sendiri dan berikanlah pada anak seBIJAKSANA mungkin.

7. Rumah ibubapa  adalah rumah anak, tetapi rumah anak belum tentu jadi rumah ibubapanya. Ibubapa selalu memberikan anak2 tanpa batas...  tetapi tidak semua anak akan berbakti kepada ibu bapa. SELAMAT MENITI HARI TUA 
Aku berdoa..... 
 Muliakanlah yang membaca pesan ini
 Lapangkanlah hatinya
 Bahagiakanlah keluarganya, dan
 Luaskan rezekinya seluas lautan yang engkau ciptakan
 Mudahkan segala urusannya
 Kabulkan cita-citanya
 Jauhkan dari segala Penyakit, Fitnah, Prasangka
    Keji, Berkata Kasar, dan Mungkar
 Jauhkan dari segala Musibah
 Serta terimalah semua amal ibadahnya, dan
 Kelak jadikanlah dia sebagai penghuni Surga-MU.

Kirim kepada semuaP

07 November 2014

Bacalah

Bacalah very sad ''''
SEDIH...! SEDIH..! SEDIH..!
Seorang pemuda duduk di hadapan laptopnya. Login facebook. Benda pertama sekali dia check adalah inbox. Hari ini dia terlihat sesuatu yang dia terlepas pandang selama ini. Bahagian ‘OTHER’ di inboxnya. Ada satu, dua mesej. Mesej pertama, spam. Mesej kedua dibukanya. Mesej 3 bulan yang lepas tarikhnya. Ditatap isinya,
“Salam.
Ini kali pertama abah cuba guna facebook. Abah cuba tambah kamu sebagai kawan tapi tak dapat. Abah pun tak faham sangat benda ni. Abah cuba hantar mesej ini kepada kamu. Maaf, abah tak biasa sangat menaip. Ini pun kawan abah yang ajarkan.
Ingat tak bila pertama kali kamu ada henfon? Masa tu kamu tingkatan 4. Abah kesian semua anak-anak sekarang ada henfon. Jadi, abah hadiahkan pada kamu satu. Dengan harapan, kamu akan call abah kalau kamu ada nak kongsi masalah tentang asrama atau sekolah atau apa-apa saja. Tapi, kamu hanya call abah seminggu sekali. Tanya
tentang duit makan dan belanja. Abah terfikir juga, topup RM10 tapi call abah tak sampai 5 minit boleh habis ke prepaid tu?
Masa kamu kecil dulu, abah ingat lagi bila kamu dah boleh bercakap. Kamu asyik panggil, ‘Abah, abah, abah’. Abah seronok sekali anak lelaki abah panggil abah. Panggil mama. Abah seronok dapat bercakap dengan kamu walaupun kamu mungkin tidak ingat dan tak faham apa abah cakapkan di umur kamu 4, 5 tahun. Tapi, percayalah.
Abah dan mama cakap dengan kamu banyak sangat. Kamulah penghibur kami di saat kami berduka. Walaupun hanya dengan keletah gelak tawa si kecil.
Bila kamu sekolah rendah. Abah ingat lagi kamu selalu bercakap dengan abah ketika membonceng motor dengan abah setiap pergi dan
balik sekolah. Macam-macam kamu ceritakan pada abah. Tentang cikgu, sekolah, kawan-kawan. Abah jadi makin bersemangat bekerja
keras cari duit untuk biaya kamu ke sekolah. Sebab kamu seronok sekali. Gembira. Ayah mana tidak gembira anak suka ke sekolah belajar.
Bila kamu sekolah menengah. Kamu ada kawan-kawan baru. Kamu balik dari sekolah, kamu masuk bilik. Kamu keluar bila masa makan. Kamu keluar denga
n kawan-kawan. Kamu mulai jarang bercakap dengan abah. Kamu pandai. Akhirnya masuk asrama. Di asrama, jarak antara kita makin jauh. Kamu cari kami bila perlu. Kamu biarkan kami bila tak perlu.
Abah tahu, naluri remaja. Abah pun pernah muda. Akhirnya, abah dapat tahu kamu ada kekasih. Ketika di universiti, sikap kamu sama sahaja ketika di sekolah menengah. Jarang hubungi kami. Bila balik cuti, kamu dengan henfon kamu. Kamu dengan laptop kamu. Kamu dengan internet kamu. Kamu dengan dunia kamu. Abah tertanya-tanya juga sendiri. Adakah kawan istimewa itu lebih penting dari abah dan mama? Adakah abah dan mama cuma diperlukan bila kamu nak nikah sahaja sebagai pemberi restu? Adakah kami ibarat tabung pada kamu sahaja?
Hakikatnya, kamu jarang berbicara dengan abah lagi. Ada pun boleh dibilang dengan jari. Berjumpa tapi tak berkata-kata. Sebumbung tapi seperti tak bersua. Bertegur bila cuma hari raya. Tanya sepatah, jawab sepatah. Dileter, kamu tarik muka. Dimarah, kamu tak balik cuti.
Malam ni, abah sebenarnya rindu sangat pada kamu.
Bukan mahu berleter, mengungkit atau membangkit. Cuma abah dah
terlalu tua. Abah dah di hujung 60 an. Kudrat abah tidak sekuat dulu lagi.
Abah tak minta banyak…
Kadang-kadang, abah cuma mahu kamu berada di sisi abah. Berbicara
tentang hidup kamu. Luahkan apa yang terpendam dalam hati kamu.
Menangis pada abah. Mengadu pada abah. Bercerita pada abah
seperti kamu kecil-kecil dulu.
Apapun. Maafkan abah atas curahan hati abah ini.
Jagalah solat. Jagalah hati. Jagalah iman.
Mungkin kamu tidak punya waktu berbicara dengan abah. Namun, jangan pula kamu tidak punya waktu berbicara dengan Tuhan. Usah letakkan cinta di hati pada seseorang melebihi cinta kepada Tuhan. Mungkin kamu terabaikan abah. Namun jangan kamu mengabaikan Tuhan.
Maafkan abah atas segalanya.”
Pemuda menitiskan air mata. Dalam hati perit tidak terkira. Mana tidaknya. Tulisan ayahandanya itu dibaca setelah 3 bulan beliau pergi
buat selama-lamanya. Di saat tidak mungkin lagi mampu memeluk tubuh tua ayahnya.
~~~Hargai orang tu
a kita selama dia masih hidup ...kadang kala kita
terlalu sibuk dengan kerja ...sampaikan kita lupa akan dia yg membesarkan kita...memberi pendidikan utk kita bekerja..mengajar
kita berjalan utk bekerja..
JANGAN NANTI ANAK KITA AKAN MELUPAKAN KITA SEPERTIMANA KITA MELUPAKAN IBUBAPA KITA

06 November 2014

Appreciate

[5:11pm, 10/26/2014] kskb salsabila: Dari tak pakai tudung,
Mula memakai tudung,
Dari tudung singkat,
Mula labuhkan tudung,
Dari labuhkan tudung,
Mula melabuhkan lagi dan lagi.
Dari tangan terdedah,
Mula ditutup baju lengan panjang,
Dari ditutup dengan baju,
Mula pakai sarung tangan
Dari kaki terbuka,
Mula tutup biar tak terdedah.
ingat senang ke semua tu?
ingat mudah ke nak tempuh semua tu?
Belum lagi tempuh cacian orang.
Belum lagi tempuh pandangan sedara mara.
Belum lagi tempuh kritikan kawan kawan.
Ya semua tak mudah.
Dalam perit menerima kritikan dan kejian,
NAK TAHU APA YANG PALING PERIT BAGI ORANG YANG CUBA BERHIJRAH MENCARI SEKELUMIT REDHA ALLAH?
YANG PALING PERIT ADALAH,
bila orang pandang kita baik,
Pandang kita sempurna,
Pandang kita cukup terjaga,
Sedangkan hati masih dicemari dosa dosa.
Sedangkan ilmu masih lagi tak ada apa apa.
Lagha sini sana.
Kpop merata rata.
Ikhtilat entah kemana.
Gelak tak ingat dunia.
Gedik terkinja2.
Sedangkan,
Orang ingat,
Muslimah bertudung labuh itu tinggi ilmunya.
Muslimah berpurdah itu baik akhlaknya.
Muslimah tertutup itu sempurna orangnya.
Sedih bukan dianggap begitu?
Sedangkan diri tak seindah itu.
Orang yang memandang itu tak tahu.
Apa yang muslimah itu rasa.
Apa yang muslimah itu tempuh.
Dalam waktu2 dia mencuba.
Orang itu tak tahu.
Muslimah itu kadang kadang rapuh.
Kadang kadang jatuh.
Kadang kadang tak utuh.
Kadang kadang menyimpang jauh.
Muslimah itu kadang kadang tersasar
Kadang kadang lebih berdosa dari pendosa.
Kadang kadang terpesong dari landasannya.
Orang itu tak tahu.
Muslimah itu sama.
Manusia biasa.
Ada rasa.
Ada jiwa.
Orang itu tak tahu.
Muslimah itu juga sedang berperang melawan nafsu dunia.
Kerana dia sedar,
Hatinya tidak sejernih yang orang lain kata.
Dia berusaha mencapai harapan orang orang yang berharap tinggi padanya.
Tabah lah muslimah.
Andai jalan itu yang di pilih.
Allah telah pun memelihara kita
Allah telah menjaga kita
Lalu, ia terpulang pada cara kita menjaga apa yang Allah jaga untuk kita
Hidayah Allah itu perlu di cari.
Bukan di nanti.
Cari sejauh mungkin.
Gali sedalam dalamnya.
Lalu, bila ia telahpun di temui,
Ia juga terpulang pada diri sendiri.
Sama ada nak grab dan terus mencari redha ilahi,
Atau biarkan saja hidayah itu pergi.
Hati belum sedia tak apa,
Asalkan nampak usaha kita,
Sebab itu lah,
Kadang kadang
Ada juga muslimah yang memilih untuk menutup luarannya.
Bukan nak tutup dosa2 nya.
Bukan kerana nak meraih pandangan baik manusia.
Tapi Sekurang kurangnya,
Dia cuba menutup apa yang sepatutnya dia Jaga.
Melindungi Apa yang telah Allah amanahkan padanya.
Mana tahu, dengan kita menjaga hidayah yang Allah beri,
Allah beri pula kita rasa untuk mendidik hati dari dalam?
Sebab kadang kadang,
Dengan menjaga luaran, juga terdidik lah yang dalaman.
In sha Allah.
Aamiin Allahuma Aamiin..
Namun begitu,
Bila kita sudah melangkah untuk berubah,
Masih juga terkadang Muslimah itu,
Ada kesalahannya.
Ada silap langkahnya.
Ada kekurangannya.
Betul.
Manusia itu tak sempurna.
Namun jika benar perubahan itu lillahitaala,
Semua kerana Allah.
Jangan lembik!
Jangan lemah!
Bila jatuh, bangun lagi.
Bila tersungkur bangkit lagi.
Jangan mengalah.
Inginkan kan syurga,
Maka beramal lah seperti ahli syurga.
Dan yang paling penting,
Biar saja apa manusia nak kata.
Jangan expect semua manusia akan suka perubahan kita.
Deal?
Senyum.
Pegang dada.
Sematkan dalam diri.
"Aku lakukan ini kerana aku ingin bertemu kekasihku Rasulullah di syurga nanti. Aku lakukan ini kerana kasih sayang Allah yang cukup banyak membimbing aku ke sini"
Ingat satu.
Penilaian itu semua Allah yang tahu.
Kita tak tahu.
Mereka juga tak tahu.
Kerana mereka juga manusia sepertimu.
Jadikan mereka kekuatan untuk terus melangkah.
Bukan alasan untuk kamu rebah.
Ini namanya medan.
Medan perjuangan menuju jannah.
Menuju redha Allah.����
[6:54pm, 10/27/2014] MA m. alif: An Exceptional Good MESSAGE and lesson...MUST READ...��

One young man went to apply for a managerial position in a big company. He passed the initial interview, and now would meet the director for the final interview.

The director discovered from his CV that the youth's academic achievements were excellent. He asked, "Did you obtain any scholarships in school?" the youth answered "no".

" Was it your father who paid for your school fees?"

"My father passed away when I was one year old, it was my mother who paid for my school fees.” he replied.

" Where did your mother work?"

"My mother worked as clothes cleaner.”

The director requested the youth to show his hands. The youth showed a pair of hands that were smooth and perfect.

" Have you ever helped your mother wash the clothes before?"

"Never, my mother always wanted me to study and read more books. Besides, my mother can wash clothes faster than me.

The director said, "I have a request. When you go home today, go and clean your mother's hands, and then see me tomorrow morning.

The youth felt that his chance of landing the job was high. When he went back home, he asked his mother to let him clean her hands. His mother felt strange, happy but with mixed feelings, she showed her hands to her son.

The youth cleaned his mother's hands slowly. His tear fell as he did that. It was the first time he noticed that his mother's hands were so wrinkled, and there were so many bruises in her hands. Some bruises were so painful that his mother winced when he touched it.

This was the first time the youth realized that it was this pair of hands that washed the clothes everyday to enable him to pay the school fees. The bruises in the mother's hands were the price that the mother had to pay for his education, his school activities and his future.

After cleaning his mother hands, the youth quietly washed all the remaining clothes for his mother.

That night, mother and son talked for a very long time.

Next morning, the youth went to the director's office.

The Director
noticed the tears in the youth's eyes, when he asked: "Can you tell me what have you done and learned yesterday in your house?"

The youth answered," I cleaned my mother's hand, and also finished cleaning all the remaining clothes'

“I know now what appreciation is. Without my mother, I would not be who I am today. By helping my mother, only now do I realize how difficult and tough it is to get something done on your own. And I have come to appreciate the importance and value of helping one’s family.

The director said, "This is what I am looking for in a manager. I want to recruit a person who can appreciate the help of others, a person who knows the sufferings of others to get things done, and a person who would not put money as his only goal in life.”

“You are hired.”

A child, who has been protected and habitually given whatever he wanted, would develop an "entitlement mentality" and would always put himself first. He would be ignorant of his parent's efforts. If we are this kind of protective parents, are we really showing love or are we destroying our children instead?

You can let your child live in a big house, eat a good meal, learn piano, watch on a big screen TV. But when you are cutting grass, please let them experience it. After a meal, let them wash their plates and bowls together with their brothers and sisters. It is not because you do not have money to hire a maid, but it is because you want to love them in a right way. You want them to understand, no matter how rich their parents are, one day their hair will grow gray, same as the mother of that young person. The most important thing is your child learns how to appreciate the effort and experience the difficulty and learns the ability to work with others to get things done.

Try to forward this story to as many as possible...this may change somebody's fate.

05 November 2014

Tangan melekat

Kisah Imam Malik - Tangan Si Pemandi Mayat Melekat Di Tubuh Si Mati

Pada zaman Imm Malik, terdapat seorang wanita yang buruk akhlaknya. Dia selalu tidur bersama lelaki dan tidak pernah menolak ajakan lelaki (pelacur). Tiba pada hari kematiannya, ketika mayatnya dimandikan oleh seorang wanita yang kerjanya memandikan mayat, tiba-tiba tangan si pemandi mayat itu terlekat pada batang tubuh jenazah wanita itu.

Semua penduduk dan ulama' gempar akan hal itu. Mana tidaknya, tangan si pemandi mayat terlekat sehingga semua orang di situ mati akal untuk melepaskan tangannya dari mayat wanita terbabit. Terdapat berbagai cadangan dan pandangan untuk menyelesaikan masalah itu.

Akhirnya ada 2 pandangan yang dirasakan sesuai tetapi berat untuk dijalankan.

Pertama, memotong tangan wanita pemandi mayat dan yang kedua pula tanam /kebumikan kedua-duanya iaitu pemandi mayat dan jenazah itu sekali gus.

Oleh kerana kedua-dua cadangan tersebut masih lagi kurang sesuai, salah seorang dari mereka mereka memutuskan untuk meminta pendapat daripada Imam Malik.

Imam Malik bukan calang-calang orang yang memberi fatwa. Apabila Imam Malik sampai dan melihat apa yang berlaku, Imam Malik bertanya kepada wanita pemandi mayat itu, "Apakah kamu lakukan atau berkata apa-apa kepada si mati semasa memandikannya?"

Perempuan memandikan mayat tersebut bersungguh-sungguh menjawab bahawa dirinya tidak berbuat atau tidak berkata apa-apa pun ketika menguruskan jenazah.

Selepas diasak dengan berbagai pertanyaan dan takut tangannya akan dipotong atau ditanam sekali dengan mayat, akhirnya wanita pemandi mayat itu berkata bahawa dia ada berkata, "Berapa kalilah tubuh ini telah melakukan zina sambil menampar-menampar dan memukul-mukul berkali pada batang tubuh si mati."

Imam Malik berkata, "Kamu telah menjatuhkan Qazaf (tuduhan zina) pada wanita tersebut sedangkan kamu tidak mendatangkan 4 orang saksi. Dalam situasi begini, di mana kamu nak cari saksi? Maka kamu harus dijatuhkan hukuman hudud 80 kali sebatan kerana membuat pertuduhan zina tanpa mendatangkan 4 saksi."

Semasa wanita pemandi mayat itu dikenakan hukuman, bila tiba sebatan yang ke 80, maka dengan kuasa Allah SWT, terlepaslah tangannya dari mayat tersebut.

PENGAJARAN:-

Jaga lidah jangan sebarkan fitnah. Jangan bersangka buruk dengan kuasa Allah Taala. Kalau kita tahu dia itu seorang pelacur sekalipun, tapi kalau kita tak pernah lihat perbuatan zinanya, maka kita dilarang menuduhnya berzina. Diharap kisah Imam Malik dan Pemandi Mayat ini dijadikan sebagai tauladan dan ikhtibar.

Kerana itu ingatlah, apabila kita membantu menyebar sesuatu perkara buruk dalam masyarakat, negeri atau negara, yang mana kita tidak menyaksi dan tiada saksi, maka tunggulah suatu hari, kita akan menerima balasannya, walaupun peristiwa berlaku.

Berhati-hatilah semua dan jangan terjerat dengan jarum-jarum kejahatan.

04 November 2014

30 sen

KISAH RM0.30 YANG MENYENTUH HATI SAYA ....
Cikgu : Kenapa Amin tak rehat?
Amin: Mak saya beri 30sen sehari Cikgu ... kat kantin 30sen ni dpt beli karipap je satu, segan la cikgu beratur panjang2 dpt beli karipap satu jaa .
Jadi saya kumpul duit hari ni utk mkn hari esok , dpt la saya mkn karipap ngan air sirap 30sen.
Saya kat kantin hari Selasa & Khamis je cikgu (Amin tertunduk malu)
Perasaan saya mula bercampur baur, sedih & sebak. Di zaman 2014 ini masih juga ada pelajar yg membawa 30sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 30sen itu jumlah yg kecil sedangkan bagi pelajar ini 30sen sgt besar ertinya ..
Cikgu : Kalau hari jumaat awk x pergi kantin la ya ? Amin: Oh .. hari jumaat duit 30sen ni saya sdekah masa bacaan yasiin , cikgu." jwb Amin dgn bersahaja.
"Mak saya kata kalau kita sdekah, rezeki kita akan bertambah.."
Mata saya dah berkaca... saya terkejut & bertambah sebak, dah la duit ada 30sen, siap boleh sedekah pulak lg..
Ya Allah, limpahkan lah rezeki bagi keluarga pelajarku ini. Luaskan la pintu rezeki mereka semuga mereka tidak lagi berada didlm kemiskinan.
Huh, mcm terpukul sungguh saya, bayangkn duit 30sen yg d beri utk makan, dia sedekahkan 30sen utk tabung sekolah setiap Jumaat semasa bacaan yasiin..
#SHARE lah eh. .mungkin cerita nie nampak simple tapi ia memberi 1000 pengajaran agar kita semua lebihkan bersedekah ....

# subahanallah .. Tengok betapa mulianya hati seorang pelajar ni ... mulia dan bijak berbelanja lak tu ......
Terharu dan merasa bangga jugak sbb masih kecil lagi tapi mempunyai hati dan minda yg sungguh matang ............

Jentik skit

:::MUHASABAH:::

Tajuk: Dijentik Halus

��Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w. dalam keadaan berlumuran darah. Melihat keadaan demikian, Rasulullah bertanyakan puncanya. Rupanya disebabkan terlalu asyik memandang seorang wanita lalu di hadapan, dia terlangar tembok di depannya. Akibatnya, itulah dia, pulang dalam keadaan berlumuran darah.

Rasulullah s.a.w. kemudian bersabda maksudnya:
"Jika Allah menghendaki kebaikan pada hambaNya, maka Dia menyegerakan hukuman baginya di dunia."
(HR. at-Tirmidzi)

Rupa-rupanya jika Allah sayangkan seseorang hamba itu, disegerakan baginya hukuman di dunia. Bersyukurlah andai sekali sekala azab Allah segerakan. Bukan semata-mata menghukum sebaliknya sekadar menyucikan dosanya & hukuman berupa peringatan itu sekadar menjentik secara halus.

Bersyukurlah juga andai dalam mengingati insan-insan lain melalui apa-apa jua medium dakwah, kita juga diingati oleh Allah. Itu tandanya Allah sayangkan kita, sayang nak biarkan kita alpa & lupa terhadap peringatanNya.

Pejam mata seketika,�� rasailah kasih sayang Allah�� yang tidak bertepi. Senyumlah. Kemudian kerahlah hati, lisan & seluruh anggota badan agar membalas kasih sayangNya dengan ketaatan.��

Dont sangka2

PUISI SANGKA-SANGKA

Manusia hari ini suka sangka-sangka

Ada sangka baik

Ada sangka buruk

��Orang beribadah disangka riak

Orang rileks disangka malas

Orang berpakaian baru disangka menunjuk

Orang berpakaian buruk disangka hina

��Orang makan banyak disangka pelahap

Orang makan sedikit disangka diet

��Orang yang senyum disangka mengejek

Orang yang masam disangka merajuk

��Orang berbincang disangka mengumpat

��Orang yang diam disangka menyendiri

Orang yang menawan disangka menggoda

Orang yang ceria disangka mengada

��Orang yang bertanya disangka menyibuk

Hakikatnya...

Mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah

Mana tahu yang masam itu kerana mengenang dosa

Mana tahu yang berbincang itu memberi pendapat

Mana tahu yang diam itu kerana beribadah

Mana tahu yang menawan itu bersih wataknya

Mana tahu yang ceria itu cerdas mindanya

Mana tahu yang bertanya itu perihatin orangnya

Justeru….

Sesuatu perkara yang kita lihat

Jangan suka sangka-sangka

Sikap sangka-sangka akan memusnahkan jiwa

Kerap sangka-sangka mengundang celaka

Jangan terlalu bersangka-sangka

Jauhi sikap sangka-sangka

"يأيها الذين ءامنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم.."
"Wahai org2 yg beriman jauhilah kamu semua kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.."
(AlHujurat:12)

Atuk...tak fahamlah quran..

Terdapat seorang lelaki tua yang tinggal di sebuah ladang dengan cucunya. Setiap pagi, Si Datuk akan membaca Al-Quran di ruang dapur. Si cucu yang melihat, juga meniru perbuatan Datuknya itu.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Satu hari si Cucu bertanya kepada datuknya, “Atuk, saya baca Quran ini tapi tak fahamlah maksudnya. Kalau faham pun saya akan lupa bila tutup Al-Quran. Jadi apa gunanya kita baca Al-Quran ini?”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Si Datuk lalu berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana diisi arang sebelumnya.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 “Nah, kau pergi sungai, bawak air dalam bakul ni” . Si cucu pun bergegas ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka di ladang. Apabila pulang, tiada lagi air yang tinggal.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 “Kau lambat sangat, cuba lari laju-laju sikit”. Si cucu pun berlari ke sungai dan apabila tiba di hadapan datuknya, tiada juga air yang tinggal.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 “Tak boleh lah Atuk”. Cuba sekali lagi. Kali ini datuknya melihat dari pintu. Si cucu pun, cepat-cepat ke sungai dan berlari membawa bakul untuk tunjuk kepada datuknya. “Nampak tak Atuk? Tak boleh lah”.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 "Tak ada gunaya” bentak si cucu.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Si Datuk pun berkata, “Jadi kau rasa tak bergunalah? Cuba kau tengok bakul tu”.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Seperti baru tersedar, si cucu baru perasan yang bakul yang kotor tadi, kini sudah bersih.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Terus si datuk menyambung, “Macam itu lah dengan membaca Al-Quran, walaupun tidak memahami maksudnya, tetapi ia tetap membersihkan si pembacanya. Itu semua dengan kehendak Allah. Kerja Allah”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Moral: Bacalah Al-Quran walau tak tau maknanya... kerana ia kalam Allah yg boleh membersihkan hati kita. Wallahua'lam.

02 November 2014

Teguran sayang Ust Syarhan Humaizi Halim
( KPPS ) kepada para pemuda. 

~ Ada golongan sibuk menghadiri usrah, kuliah haraki, diskusi dll. Namun lansung tak nampak muka di medan amal islami. 

~ Ada pula golongan yang sibuk di medan amal islami. Namun lansung tak nampak muka dalam program2 tarbiyyah. 

~ Paling bimbang, ada satu lagi golongan yang terus menyepi dari program tarbiyyah & kerja2 amal islami. 

Namun jadilah golongan keempat. 

" Mereka hadir ke program2 pentarbiyahan diri. Seterusnya optimumkan kekuatan tarbiyyah dengan gerakkan kerja Islam dgn Itqan. 

Khas utk diriku. 

01 November 2014

Std

Gonorrhea
Gonorrhea is a common sexually transmitted infection (STI).CausesGonorrhea is caused by the bacteriaNeisseria gonorrhoeae. Any type of sex can spread gonorrhea.
You can get it through contact with the mouth, vagina, penis, or anus.The bacteria grow in warm, moist areas of the body. This can include the tube that carries urine out of the body (urethra). In women, the bacteria may be found in the reproductive tract (which includes the fallopian tubes, uterus, and cervix). The bacteria can also grow in the eyes.Health care providers are required bylaw to tell the State Board of Health about all cases of gonorrhea. The goal of this law is make sure the patient gets proper follow-up care. Sexual partners also need to be found and tested.You are more likely to develop this infection if:*.You have many sex partners.*.You have a partner with a past history of any STI.*.You do not use a condom during sex.*.You abuse alcohol or illegal substances.SymptomsSymptoms of gonorrhea usually appear 2 - 5 days after infection. However, it may take up to a month for symptoms to appear in men.Some people do not have symptoms.They may not know that they have caught the infection, so do not seek treatment. This increases the risk of complications and the chances of passing the infection on to another person.Symptoms in men include:*.Burning and pain while urinating*.Need to urinate urgently or more often*.Discharge from the penis (white, yellow, or green in color)*.Red or swollen opening of penis (urethra)*.Tender or swollen testicles*.Sore throat (gonococcal pharyngitis)Symptoms in women can be very mild. They can be mistaken for another type of infection. They include:*.Vaginal discharge*.Burning and pain while urinating*.Increased urination*.Sore throat*.Painful sexual intercourse*.Severe pain in lower abdomen (if the infection spreads to the fallopian tubes and stomach area)*.Fever (if the infection spreads to the fallopian tubes and stomach area)If the infection spreads to the bloodstream, symptoms include:*.Fever*.Rash*.Arthritis-like symptomsExams and TestsGonorrhea can be quickly detected by looked at a sample of discharge or tissue under the microscope. Thisis called a gram stain. This method is fast, but it is not the most certain.Cultures (cells that grow in a lab dish) provide proof of gonorrhea.*.Samples for a culture are most often taken from the cervix, vagina, urethra, anus, or throat.*.Rarely they taken from joint fluid or blood*.Cultures can often provide an early diagnosis within 24 hours. A confirmed diagnosis is available within 72 hours.DNA tests are useful for screening. The ligase chain reaction (LCR) testis one of the tests. DNA tests arequicker than cultures. These tests can be performed on urine samples, which are easier to collect than samples from the genital area.If you have gonorrhea, you should ask to be tested for other sexually transmitted infections, including chlamydia, syphilis, and HIV. If you are a woman age 21 or older, you should be sure you have had a recent Pap smear.TreatmentA number of different antibiotics maybe used for treating this type of infection.*.You may receive one large dose of oral antibiotics or take a smaller dose for seven days.*.You may be given an antibiotic injection or shot, and then perhaps be sent home with antibiotic pills.*.More severe cases of PID may require you to stay in the hospital. Antibiotics are first given by IV.*.Never treat yourself without being seen by your doctor first. Your health care provider will determine the best treatment.About half of the women with gonorrhea are also infected with chlamydia. Chlamydia is treated at the same time as a gonorrhea infection.You will need a follow-up visit 7 daysafter if your symptoms included jointpain, skin rash, or more severe pelvicor belly pain is present. Tests will be done to make sure the infection is gone.Sexual partners must be tested and treated to prevent passing the infection back and forth. You and your partner must finish all of the antibiotics. Use condoms until you both have finished taking your antibiotics.All sexual contacts of the person with gonorrhea should be contacted and tested. This helps prevent further spread of the infection.*.In some places you may be able to take information and medicines to your sexual partner yourself.*.In other places, the health department will contact your partner.Outlook (Prognosis)A gonorrhea infection that has not spread can almost always be cured with antibiotics. Gonorrhea that has spread is a more serious infection. Most of the time, it gets better with treatment.Possible ComplicationsComplications in women may include:*.Infections that spread to the fallopian tubes can cause scarring.This can cause problems getting pregnant at a later time.*.Pregnant women with severe gonorrhea may pass the disease totheir baby while in the womb or during delivery.Complications in men may include:*.Scarring or narrowing of the urethra(tube that carries urine out of the body)*.Abscess (collection of pus around the urethra)*.Complications in both men and women may include:*.Joint infections*.Heart valve infection*.Infection around the brain (meningitis)When to Contact a Medical ProfessionalCall your health care provider right away if you have symptoms of gonorrhea. Most state-sponsored clinics will diagnose and treat STIs without charge.PreventionAvoiding sexual contact is the only sure way to prevent gonorrhea. If you and your partner do not have sexwith any other persons, this can greatly reduce your chance also.Safe sexmeans taking steps before and during sex that can prevent you from getting an infection, or from giving one to your partner.Ash your healthcare provider if you should receive the hepatitis B vaccine-link and the HPV vaccine-link.Alternative NamesClap; The dripReferencesShrestha RK, Englund K. Infectious disease. In: Carey WD, ed.Cleveland Clinic: Current Clinical Medicine 2010. 2nd ed. Philadelphia, Pa: Saunders Elsevier; 2010:section 8.Workowski KA, Berman S; Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Sexually transmitted diseasestreatment guidelines, 2010.MMWR Recomm Rep. 2010 Dec 17;59(RR-12):1-110.U.S. Preventive Services Task Force.Screening for Gonorrhea: Recommendation Statement. Rockville, MD: Agency for HealthcareResearch and Quality. May 2005. Accessed April 17, 2011.Update Date: 4/25/2013Updated by: Susan Storck, MD, FACOG, Chief, Eastside Department of Obstetrics and Gynecology, GroupHealth Cooperative of Puget Sound, Bellevue, Washington; Clinical Teaching Faculty, Department of Obstetrics and Gynecology, University of Washington School of Medicine. Also reviewed by A.D.A.M.Health Solutions, Ebix, Inc., Editorial Team: David Zieve, MD, MHA, Bethanne Black, Stephanie Slon, and Nissi Wang.

Source . Medlineplus.com

There was an error in this gadget

QUDWAHHASANAH LAGU

>>Mutiara Kata<<

Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN,

Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA,

Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA,

Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR.