Sign in

messageOnload

Mencari Redha Ilahi_Pages

Ahlan wasahlan

Ahlan wasahlan
selamat melawat blog ana yang lahir semula ini..
moga input yg akan datang akan memberi manfaat kepada
semua..

"
jangan lupa tinggalkan komen anda untuk penambah baikan"

"kalau tak boleh buat semua jangan tinggal semua"

22 December 2014

Buang benci

::kulit pisang dan ♥::

Maryam, guru kelas Tadika mrnganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya..
Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi kp yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari.
Jadi, jumlah yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci..
Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastik yang berisi masing-masing. Ada yang membawa 3⃣kp, ada juga 5⃣ kpdan paling banyak 8⃣kp. Semuanya sudah ditulis  nama orang yang paling mereka benci..

" Sekarang simpan itu. Jangan lupa bawa kemana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya.." beritahu Cikgu Maryam.
Kanak2 tersebut menyimpan kp masing2 di dalam beg.
Hari demi hari berlalu..
Kp tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk..

Kanak-kanak itu mula merungut dan ..
Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk.. ada yang , enggan  meneruskan permainan..

Seminggu berlalu, pagi2 lagi murid-murid Cikgu Maryam sudah bersorak...Permainan sudah tamat..
Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa..

"Okey semua..apa rasanya bawa kp dalam beg kesana ke mari selama seminggu?? Tanya Cikgu Maryam.
Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu.
Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir..Lebih teruk lagi, mereka terpaksa , makan, mandi , bermain dan menonton  dengan bau busuk..

"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada org lain dalam ♥. Bau busuk kebencian itu akan mencemari ♥ dan kita akan membawanya ke mana sahaja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan bau busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu.." beritahu Cikgu Maryam..

Moralnya, jangan letak di dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa2 yg mazmumah di dalam ❤. Macam yang makin membusuk , begitu juga hati....

Polis Antarabangsa (Interpol) mengeluarkan waran tangkap terhadap sarjana Islam terkenal Dr Yusuf Al-Qaradawi selepas dikaitkan dengan kegiatan kumpulan Ikhwanul Muslimin yang diharamkan Mesir.

Menurut laman webnya, notis merah terhadap Yusuf, 88, dikeluarkan selepas dikehendaki pihak berkuasa kehakiman Mesir untuk pendakwaan dan pensabitan hukuman.

Warganegara Mesir dan Qatar itu antaranya dituduh menghasut dan membantu pembunuhan antarabangsa, membantu banduan melepaskan diri daripada penjara, serta aktiviti vendalisme dan kecurian.

Langkah itu dilihat bakal mencetuskan perasaan tidak puas hati besar-besaran di hampir kesemua dunia Islam.

Tokoh Maal Hijrah M'sia

Sementara itu, PAS menjadi pihak pertama di Malaysia membantah secara terbuka langkah Interpol terhadap presiden Kesatuan Ulama Sedunia itu dan mendakwanya sikap pilih bulu dan memihak kepada rejim kudeta Mesir Al-Sisi.

“Atas sifat dendam, kerajaan Mesir inilah yang menuntut Interpol bertindak sedemikian-rupa,” kata ketua penerangannya Datuk Mahfuz Omar (kanan).

Tindakan itu, katanya, akan menyemarakkan lagi perasaan Islamophobia di kalangan bukan Islam dan mendakwa terdapat konspirasi Barat untuk memburukkan Islam.

“Kami juga kesal akan sikap kerajaan Malaysia yang masih berdiam-diri dalam hal ini sedangkan Syeikh Yusuf bukanlah tokoh yang asing di Malaysia ini,” kata Mahfuz.

Malah, katanya, kerajaan Malaysia pernah menganugerahkan beliau sebagai Tokoh Maal Hijrah pada 2009.

“Wisma Putra sewajarnya bersifat proaktif dalam hal ini untuk membela tokoh hebat yang telah menjadi mangsa teraniaya ini,” kata Mahfuz.

http://m.malaysiakini.com/news/284117.html
[4:11pm, 12/22/2014] Azhar: Dr Haron Din Jawab Balik Lim Guan Eng

KUALA LUMPUR 21 Dis. - Pergeseran antara PAS dengan DAP kian panas apabila parti itu dalam reaksi segeranya terhadap kelancangan Lim Guan Eng bertegas, hudud merupakan nyawa kepada PAS yang tidak akan digadaikan walau atas apa alasan sekalipun.

Malah, Timbalan Mursyidul Am Pas, Dat,o' Dr. Haron Din ketika membuat kenyataan tegas itu berkata, jika DAP mahupun Guan Eng tidak selesa dengan perjuangan PAS itu, Setiausaha Agung DAP tersebut boleh mencari ‘keselesaan’ lain dengan jalannya tersendiri.

Bahkan tanpa berselindung, beliau mengakui, siri ‘serangan’ oleh DAP terutamanya mempersoal dan mempertikai hukum hudud yang menjadi asas kepada perjuangan PAS telah ‘mengoyak’ syarat tahaluf siyasi (kerjasama politik) dalam pakatan pembangkang.

Justeru, tegas tokoh ulama yang disegani dalam PAS itu, jika DAP atau Guan Eng berterusan mempertikai hukum hudud, parti tersebutlah sebenarnya bertanggungjawab merosakkan ‘kertas’ tahaluf siyasi yang dipersetujui pakatan pembangkang sejak 2008.

“PAS tidak terbelenggu oleh komen lawan mahupun kawan. Hudud nyawa PAS dan ini perjuangan asas yang tidak pernah lekang. Jika Guan Eng merasakan tidak selesa, maka carilah jalannya sendiri untuk keselesaan kerana hudud tetap diteruskan (di Kelantan).

“Apa yang dibuat DAP telah mencacat dan mencarik-robek tahaluf, kalau terus-menerus demikian, maka DAP yang mengoyak kertas tahaluf kerana PAS tidak pernah mempertikai asas perjuangan DAP,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Guan Eng dalam siri ‘serangan’ terbaharunya ke atas PAS menyifatkan, komitmen sekutu DAP itu untuk tetap melaksanakan hudud di Kelantan adalah penghinaan kepada pakatan, selain mendakwa langkah berkenaan bertentangan dengan konsensus pakatan.

Kenyataan tersebut dibuat Ketua Menteri Pulau Pinang berkenaan tidak sampai seminggu selepas beliau mendesak pakatan pembangkang memuktamadkan pendirian untuk menolak hudud ketika merasmikan Persidangan Kebangsaan DAP kononnya demi aspirasi pengundi.

Tidak menunggu lama, Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob kemudian membalas dengan menegaskan kerajaan negeri akan mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Khas 29 Disember ini untuk meminda Rang Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 (Pindaan 2014).

Penegasan Datuk Ahmad Yakob itu disusuli pula kenyataan sinis oleh Timbalannya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yang mengalu-alukan DAP untuk keluar pakatan sekiranya tidak yakin dapat memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14, jika hukum hudud dilaksanakan di Kelantan.

Sementara itu, Dato' Dr Haron Din mempersoal apa sebenarnya motif Guan Eng apabila Setiausaha Agung DAP tersebut berterusan mempertikai isu hudud, sedangkan antara semua parti sekutu dalam pakatan sudah ‘bersetuju untuk tidak bersetuju’ berkait soal asas perjuangan.

“Mengapa sebelum ditubuhkan pakatan dulu tidak disebut? Mengapa baru sekarang? Nasihat saya kepada Guan Eng usahlah membuang masa menegur PAS kerana kami tidak akan mempedulikan kata-kata seperti itu. PAS tidak akan meninggalkan perjuangan ini,” katanya.

Hak suami

Sabda nabi Muhammad s.a.w, setengah drpd isteri itu, jika mengalir darah atau nanah dari dua lubang hidung suaminya,maka dijilat isteri dgn lidah , sesungguhnya belum lagi mendatangkan ia akan hak pada suaminya..
( nabi membuat kiasan ttg ketaatan kpd suami)

Medan siasah.


Memurnikan Fikrah Perjuangan oleh Ust Nasrudin Hasan Tantawi

1. Memahami ghayah (matlamat)
2. Memahami hadaf (objektif)
3. Memahami manhaj (sistem)
4. Memahami bi'ah (realiti)
5. Memahami isti'dad (persediaan)

Rujukan : huraian panjang di www.tarbawi.my

05 December 2014

Dakwah itu.. menuju ilahi

Seorang remaja, kusut rambutnya. Di lehernya tergantung seutas rantai. Di jarinya terselit sebatang rokok, sambil bersandar di sebatang pokok dan duduk di atas motosikalnya. Matanya memandang langit. Mungkin sedang mencari dirinya yg sebenar. Mencari fitrah dirinya yg terselit dalam lubuk hatinya. Kawan kawannya yg lain sedang sibuk berbual kosong. Suasana agak bising.
.
Tiba-tiba lalu dihadapannya seorang pemuda beserban dan berjubah putih. Di jarinya terlilit seutas tasbih panjang. Tapi...tiada segaris senyuman pun pada bibirnya. Matanya memandang pelik pada kumpulan manusia itu. Lalu kakinya melangkah ke arah kumpulan pemuda jalanan itu.
.
Para pemuda jalanan berasa janggal dan malu apabila melihat lelaki beserban itu semakin hampir dengan mereka. Suasana menjadi sepi..
Pemuda serban menegur "Ehem! Korang buat ape kat sini? Taknak siap siap solat maghrib ke? Tak takut Allah ke? Ni, rokok ni..apasal hisap jugak dah tahu berdosa? Ha?! ''
Seorang pemuda di kalangan mereka merasa marah, lalu bangun dan menuju ke arah pemuda beserban putih. "Hoi! Kau apasal? Datang datang nak campur urusan kami? Kau ingat kau bagus sangat? Kau dah konferm ke masuk syurga?!'' "Habis tu kau yg hisap rokok dan tak solat ni konfem ke masuk syurga? Heih..jangan nak ego sangatlah,.. jangan sombong dengan Tuhan! Bila oang bagi nasihat, dengarlah..!''
.
Debukk!!!
Satu tumbukan hinggap di muka pemuda beserban itu. Pemuda beserban menahan sakit, sambil berkata "Apasal kau tumbuk aku? Haa? Kata seorang pemuda di kalangan mereka, ''Kau marah? Sabarlah..bukankah nabi berdakwah hingga berdarah kepalanya?
Pemuda beserban menjadi marah dan malu, lalu pergi meninggalkan mereka. Tidak lama selepas itu lalu pula seorang pemuda memakai kain pelekat dan t-shirt lengan panjang, dengan senyuman manis di bibirnya sambil mengangkat tangan tanda hormat kepada kumpulan pemuda jalanan itu. Pemuda itu sedang melangkah menuju ke masjid, lalu seorang daripada pemuda jalanan itu menyapa "mau ke mana tu?'' Jawabnya "mau ke taman syurga'' katanya sambil tersenyum manis.
''Taman syurga??!'' Serentak sekumpulan pemuda jalanan itu bertanya. "Iya..taman syurga itu tak jauh dari sini..disana ada majlis yg istimewa..Raja besar yg menjemput saya dan kalian semua ke sana..'' kata pemuda itu. "Apa?? Menjemput kami juga?? Biar betul?? ''Tanya mereka hairan. "Sudah tentulah..Di sana kita akan diberi imbuhan yg sangat lumayan! Sangat istimewa..malah lebih berharga daripada mutiara, tetapi sayang..ramai manusia yg tidak menyedarinya dan menolak jemputan raja besar itu..aku harap kalian tidak menolaknya..'' kata pemuda itu dengan riyak sedih. "Sudah tentu kami akan menghadirinya..marilah kita ke sana! Sekarang juga! Kata seorang daripada mereka. Kawan kawan yg lainnya angguk tanda setuju.
.
Sebaik sahaja sampai di hadapan masjid, azan berkumandang dengan merdunya. Pemuda jalanan menjadi hairan. Lalu mereka bertanya. "Di mana taman syurganya? Aku langsung tak nampak? Kau mainkan kitaorang ke?!'' "Inilah taman syurga, sahabatku..tidakkah kalian dengar? Betapa merdunya azan itu? raja segala raja menjemput kita ke rumahnya..lihatlah..hanya berapa ramai sahaja yg menerima jemputan raja segala raja? Sedangkan Allah menjanjikan ganjaran pahala yg besar dan syurga yg luas dan mewah bagi mereka yg menerima jemputan ini..kalian beruntung kerana menjadi tetamu Allah malam ini. Ayuh !masuklah ke rumahnya.'' Setitis demi setitis air jernih gugur dari kelopak mata mereka. Terasa tenang hati mereka dan tersedar mereka daripada kesalahan mereka selama ini. Lalu mereka bersembahyang jama'ah dan berdoa memohon ampun atas kesalahan mereka.
.
#Dakwah biar hikmah. Bukannya dakwah melulu sahaja. Teguran biar bijak. Jangan sampai menyakitkan hatinya. Adab dakwah perlu dipelajari. Bukannya semberono tak tentu pasal.��������

There was an error in this gadget

QUDWAHHASANAH LAGU

>>Mutiara Kata<<

Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN,

Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA,

Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA,

Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR.